Funda presentatie. Spraakmakend mooi of afstotend?

Al ruim tien jaar ben ik werkzaam als interieur- en vastgoedstyliste (woningfotograaf). Eergisteren kwam in het nieuws dat er in Stadskanaal een woning in de verkoop staat met nazi verheerlijking. En tot in detail! Zelfs kleine vlaggetjes met hakenkruizen stonden op het nachtkastje. Afstotend dus voor heel veel mensen.

De laatste jaren is er meer aandacht voor een goede fotopresentaties op Funda. Tien jaar geleden was dit heel anders. Toen zag je nog makelaarskranten en papieren advertenties. Maar ook de woningmarkt was anders. Sommige woningen stonden jaren te koop. En daarom ben ik destijds dit werk gaan doen.¬† Je zag volle rommelige kamers en bijzondere opstellingen van meubelen. Toen dacht ik: ‘Ik begrijp dat dit huis niet verkocht wordt. Je wordt niet bepaald in de verleiding gebracht om er te gaan wonen’. Mijn handen jeukten en gelukkig kreeg ik de kans om te laten zien hoe het, vaak met simpele handelingen, veel leuker wordt.

Bij alles wat verkocht wordt, kun je nadenken hoe je dit het beste kunt verkopen. Daar zijn marketingbureaus voor. Hoe fotostyling werkt?
Een voorbeeld: Stel; jij verkoopt je eettafel. Hoe maak jij de foto voor marktplaats/verkoopsite? Meestal verkoop je de tafel pas als je de nieuwe hebt, dus de oude tafel staat meestal in de garage, tussen lege flessen, oud papier dozen en wellicht de kattenbrokjes. Hoe leuk wordt de foto? Beter was om de foto te maken van de tafel in de woonkamer. En als je er dan ook nog stoelen bij plaatst en er een leuke vaas met bloemen op zet, krijg je een sfeervolle foto. De tafel ziet er waardevoller uit omdat deze in een veel leukere omgeving is gefotografeerd. Kijk maar eens op marktplaats en kijk hoe professionals dezelfde producten verkopen. En dit is dus het verschil wat ik per ruimte kan doen voor een heel huis. Je spreekt over waardevermeerdering omdat je met het weghalen van rommelige of gedateerde  spullen en het toevoegen van iets leuks, precies dat verschil in een foto krijgt.

Tijdens een intake bespreek ik met de bewoners hoe we de woning gaan presenteren. Logische ruimtes. Nette ruimtes (opruimen kost geen geld, alleen moeite) en een toefje sfeer. En ook neutraal. Dus ik bespreek welk beddengoed, welke baddoeken in de badkamer. Geen familiefoto’s en tekstbordjes, geen verzorgingsproducten. En schoon en fris. En is er een bijzondere verzameling? Meestal kunnen deze spullen alvast in een verhuisdoos. En zo geef ik ook tips ter voorbereiding op de verhuizing. Zo is het huis klaar om te fotograferen en gezien te worden.

Het gaat dus om nette, neutrale, discrete, sfeervolle foto’s. Niet alleen mensen die een huis zoeken kijken op Funda, maar ook familie, buren en collega’s. Misschien ben je zelfs aan het solliciteren en kijken de mensen van de mogelijk nieuwe organisatie… Een goede voorbereiding met de juiste styling werkt echt!