Hoe kun je zelf je huis verkopen?

Bij alles wat te koop staat gaat het om klanten te verleiden dat ene product  te kopen. Bij een woning gaat het om verleiding en beleving. Als vastgoedstyliste heb ik al honderden woningen verkoop-klaar gemaakt. En vaak zonder geld uit te geven. Vaak laat ik bepaalde spullen opruimen en schoonmaken. En daarnaast moet het zo leuk mogelijk worden. Met mijn tips, weet je precies wat belangrijk is om te doen. Hierbij enkele tips en de zin van een verkoop-klare woning.

Een poosje geleden was ik in een woning die verkocht zou gaan worden. Samen met de bewoonster ging ik alle ruimtes bekijken en gaf ik waardevolle tips hoe de betreffende ruimte verkoop-klaar kon worden gemaakt. Ook  de tuin (of balkon) is belangrijk. Ik laat een ’to-do list’ achter, zodat dit lijstje eenvoudig kan worden afgewerkt.

Toen ik ruim een week later met de camera bij dezelfde woning kwam zag ik dat de voortuin keurig was geworden! De bestrating was deels opnieuw gelegd, daar zaten eerder kuilen in. Het tuintje waar het onkruid rijkelijk groeide, zag er nu verzorgd uit met bloeiende plantjes. Een leuk bistrosetje stond op het terrasje en bij de voordeur een bolchrysant. Echt fotogeniek!

Toen ze de voordeur open deed, zei ik dan ook meteen: “Wat is de voortuin prachtig geworden”. “Ja he?” beaamde ze. “Ik heb het er maar druk mee gehad”. “En”, voegde ze er later aan toe:”Om alles voor een ander netjes te maken, want zo voelt het”. Dat is waar. Je wilt de ander een prachtig huis laten zien. Maar dit doe je vooral ook om er zelf financieel beter van te worden! Als jij je huis snel verkoopt, kun je er de allerbeste prijs voor krijgen.

Ik wil dit punt graag toelichten omdat er nog steeds mensen zijn die vinden dat men ergens doorheen moet kunnen kijken.
Denk eens aan spullen die te koop zijn. Van een pak vla tot een stoere jeans, van een heerlijke bank tot een sportieve cabrio. Daar heeft een heel marketing team over nagedacht hoe dit allemaal het beste verkocht kan worden. Er is nagedacht over de verpakking van vla. De jeans die op een etalagepop goed gezien wordt. De bank in een sfeerstudio op de woonboulevard met leuke kussens en de glossy magazine voor de sportauto…. En nu dus je huis verkopen!  Dat doen we dus ook door deze van zijn allermooiste kant te presenteren,  zodat we zoveel mogelijk mensen gaan “verleiden” om het huis te willen kopen.

En om mijn verhaal nog iets duidelijker te maken: kijk eens op Marktplaats hoe bijvoorbeeld een super leuk antiek kastje soms in de garage gefotografeerd wordt tussen bananendozen met oud papier, kattenvoer en emmers. Hoe leuk zou zo’n kastje eruit zien tegen een leuk behangetje met een plantje erop en wat leuke accessoires erin. Het zelfde kastje, maar twee totaal verschillende foto’s. Voor welk kastje ga jij? Hoe vaak scroll jij over die slechte foto’s, door naar het volgende plaatje? Ik geef tips op maat, wat is nodig voor jouw huis, maar  hieronder noem ik veel voorkomende punten waar je zelf mee aan de slag zou kunnen.

  • Start met het in orde maken van de voorkant en voortuin van je woning. Zodra bekend wordt dat je verhuisplannen hebt, gaan de eerste belangstellenden het huis al verkennen.
  • Een licht en opgeruimd huis doet het altijd goed. Horren weghalen. Gordijnen open. Donkere muren witten.
  • Een nette tuin, waarbij de tuinset mooi aangekleed is, ziet er uitnodigend uit. Lege potten en verkleurde of kapotte accessoires weghalen. Gras maaien.
  • Schimmel op het plafond in de badkamer? Een schoonmaak- of schilderbeurt doet echt wonderen. Zo ook een nieuwe kitrand en een nieuw douchegordijn. En leuke bijpassende baddoeken als ik dan nog een puntje op de i mag zetten. Plaats ook een plantje of een mooie flacon bad- of doucheschuim.
  • Achterstallig onderhoud proberen te herstellen. Vaak een plintenkwestie, losse trapleuning, krakende deuren.
  • Vervang kapotte spots in badkamer of keuken. Licht geeft ruimte en luxe.
  • Niet te veel persoonlijke spullen zoals foto’s, verzamelingen, tekstbordjes.
  • Geen gebruiksartikelen in het zicht. Denk hierbij aan schoonmaakmiddelen, medicijnen, verzorgingsproducten. Graag alles achter een deurtje.
  • Puilen (open) kasten uit? Verhuizen ga je toch, plaats spullen waar je al langere tijd niets mee deed (en gaat doen) alvast in een verhuisdoos, zoals boeken, fotolijstjes en klein prullaria. Label erop en de doosjes tijdelijk naar een opslag of bij vrienden of familie neerzetten. Laat zien hoe ruim je huis is in plaats van hoe vol het is.
  • Weinig opbergruimte in huis? Ga je kleding- en schoenenkast eens bij langs. Mogelijk heb je bepaalde kledingstukken al heel lang niet meer gedragen en kan het weg.
  • De entree is vaak de eerste kennismaking met het huis. Hoe vol is de kapstok? Veel schoenen, mutsen, sjaals?
  • Een schoon huis (ook buitengevels etc.) is belangrijk. Laten zien dat je zuinig op je huis bent.
  • De juiste indeling. Hierin maak je veel verschil. Als het logisch is, voelt het beter. Als een deur niet ver open kan omdat er iets achter staat, dit weghale. De woonkamer moet echt leuk zijn. Heb je een grote familie en staan er heel veel zitmeubelen? Als de woonkamer niet al te groot is, dan een aantal stoelen tijdelijk naar de opslag of bij familie onderbrengen. Ruimte voelen en zien is belangrijk.
  • Mooie accessoires maken het af. Is er een accentkleur, dan is het leuk voor de fotoreportage om deze kleur regelmatig terug te laten komen. Denk aan de kleur van de kussens op je bank. Gastendoekje in toilet ook in die kleur. Baddoeken badkamer. Kaarsen in het tuinhuis. Enigszins in dezelfde kleur/sfeer. Hele felle kleuren zijn minder geschikt.En hoe zien je kussens eruit? Oud, vormloos en verkleurd? Met nieuwe kussens geef je het interieur meteen een nieuw, eigentijds en luxer gevoel.

Een aantal punten kun je eenvoudig zelf doen. Maar ik merk dat heel veel mensen “bedrijfsblind” zijn voor hun eigen huis. Samen kunnen we er daarom een prachtig plaatje van maken. Met mijn tips kun jij aan de slag. Ook ontvang je tips van mij voor een bezichtiging. De foto’s maak ik als je het huis op orde hebt. Ik leg de laatste hand aan de styling. Het resultaat is een prachtige fotoreportage! Dat verkoopt!

 

Enthousiast geworden?