Woningfotografie voor de verkoop. Hoe werkt dit?

Reactie van de cliënt

Geen reacties van cliënten, maar voorbeelden met foto's van verschillende woningen.

Woningfotografie (Funda). Vrijwel altijd gaat hier een persoonlijke intake aan vooraf. Door dit te doen, krijg ik zoveel mooiere foto’s! Hoe dit kan? Ik leg het uit:

Tijdens dit bezoek ga ik samen met de bewoner(s) alle ruimtes bekijken en beoordelen. Is het licht en ruim, is het schoon en opgeruimd? Zo kijk ik vanuit welke hoek(en) ik de ruimte zou willen fotograferen. Ik zie daardoor meteen welke spullen in bepaalde ruimtes beter niet op de foto kunnen. In te volle ruimtes adviseer ik om alvast spullen in verhuisdozen te doen, want verhuizen betekent ook inpakken. Of spullen waar je niet blij meer mee bent, kunnen naar de kringloop of verkoop. Gedaan is gedaan.  Mijn advies is om het inpakken zo snel mogelijk te doen. Ruimte scheppen. Het is beter om vóór de bezichtigingen je huis al te ontspullen. Maar daardoor wordt verhuizen ook gemakkelijker! Want tegen de tijd dat je de sleutel van je nieuwe huis hebt, ben je liever daar mee bezig en is het sorteren van spullen al gedaan.

Naast volle ruimtes kom ik ook lege of kale, ongezellige ruimtes tegen. We gaan dan bekijken hoe de lege ruimte toch een goede kamer kan worden. Een sport- of werkkamer is vaak snel gerealiseerd. Een ruimte met een functie is waardevoller! En kale ongezellige ruimtes zijn simpel leuk aan te kleden. Er liggen vaak wel boeken en voldoende accessoires in andere ruimtes. Ik kijk wat er al is, nieuwe aankopen zijn vrijwel nooit nodig. En is er een houtkachel of open haard? Dan doen we deze aan voor de foto. Of bij hoogzomerdagen een mand vol hout naast de haard op de foto.

Een lege, kale badkamer zie je zelfs in showrooms niet. Dus ik bespreek welke mooiste baddoeken er zijn. En of er leuke flacons/aftershave/parfum is. Of een plantje. Vooral in een gedateerde badkamer til je de ruimte met de juiste kleur accessoires naar een hoger niveau. In een enkel geval schaft men nog een paar mooie baddoeken aan. En de keuken? Het aanrecht. Geen vitaminepillen, veel apparaten, memo’s en kantoorspullen. Pak uit met je leukste keukenaccessoires. Kookboeken, snijplanken, voorraadbussen, mooi serviesgoed…

In slaapkamers is de keuze van beddengoed belangrijk. Vaak is er keuze. Met het mooiste overtrek en/of een sprei of sierkussen(s) maak je ook weer het verschil voor die ene slaapkamerfoto. Het hoeft niet altijd effen te zijn. Ik kijk naar de kleur en wat mooi bij het behang of de gordijnen past.

Bij mooi weer vind ik het ook superleuk om balkon of terras gezellig aan te kleden. Vaak zijn er in huis voldoende kaarsen, waxinehouders en kussens. Of toch nog naar het tuincentrum voor een paar plantenbakjes… Het zit hem heel vaak in de kleine dingen die het grote verschil maken. Dat ziet niet alleen mijn camera, maar ik zie ook de twinkeling in de ogen van de opdrachtgever als men verteld over opruimen en de mooie kussens of de plantjes die staan te pronken op het terras. Glunderend laat men zien hoe leuk het allemaal is geworden. En dat is belangrijk. Met trots je huis laten zien!

Zonder intake zat het beste overtrek wellicht in de wasmand. Waren er lege potten op het terras. Kun je niet lang genoeg nadenken over het vullen van lege ruimtes. (soms lenen mensen een opklapbed of klein bureautje van familie of vrienden) Of is er juist te veel opgeruimd, dat er die lege kamer is, waar ik liever een bed had gehad… Zonder voorbereiding blijf je aan het verplaatsen met veel spullen. Ook tref ik wel eens kapotte spots aan in badkamers. En ga je schuiven met meubelen, dan pakt men altijd nog even de stofzuiger. Allemaal gedoe en gedraaf. Prettiger is om je rustig voor te bereiden. Ik maak een ’to do’ list. Met mijn tips in een schriftelijk overzicht kun je meteen aan de slag. Het resultaat zie je terug op de foto’s. En daar begint de verkoop toch mee?

Enthousiast geworden?